Mengikut Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd. Ghafar Mahmud berkata, program yang bermula sejak Mac itu dilaksanakan di kira-kira 70 peratus daripada 10,000 sekolah di seluruh negara.
Peribahasa ada menyebut, rambut sama hitam, hati lain-lain. Sambutan program Guru Penyayang ini
mendapat pelbagai reaksi daripada murid-murid, guru-guru, ibu bapa,
malah ahli masyarakat yang prihatin terhadap isu sahsiah pelajar. Ada
murid yang rasa lucu dengan gelagat cikgu mereka menyambut kehadiran
mereka di pintu pagar sekolah; ada guru yang merasakan program Guru
Penyayang ini membebankan mereka; dan ada juga yang merasakan program
Guru Penyayang ini merupakan satu program yang tepat diimplilkasikan
kini. Ada pro dan con masing-masing.
Jika
dilihat pada objektif program Guru Penyayang, memang kita rasakan
program ini amat sesuai untuk dipraktiskan dewasa ini. Namun perspektif
terhadap pendedatan terutamanya kaedah pelaksanaan boleh diperdebat.
Kita perlu menilai adakah murid-murid dapat merasai keikhlasan
cikgu-cikgu yang mengambil berat terhadap mereka. Manakala guru pula,
adakah mereka mempunyai persediaan terhadap tanggungjawab baru itu yang
hanya mendapat arahan Why dan What tetapi tidak How daripada pihak atasan.
Inti daripada program Guru Penyayang ini boleh disimpulkan sebagai kaedah komunikasi efektif. Tugasan guru mengalu-alukan kehadiran murid, memberi penghargaan kepada mereka serta melaksanakan program ‘Mentor
Mantee’ jelas menunjukkan bahawa mereka perlu mempunyai skil komunikasi
yang berkesan. Sekiranya skil komunikasi seseorang guru itu bermasalah,
bagilah apa tugasan yang melibatkan hubungan sesama manusia, sudah
pasti masalah tidak dapat diselesaikan, kata orang Pinang, “Pi mai pi
mai tang tu!”. Malah boleh mengundang masalah baru jika pelaksanaan
kurang analisis emperikal dan bermotif politik, kata orang Kelantan,
“Nok wak guano mugo lagu tu doh!”.
Sudah
pasti pihak kementerian berkaitan mempunyai para pemikir dan penggubal
yang jauh lebih pandai daripada ahli masyarakat biasa. Pelbagai kempen
serta anisiatif telah diambil untuk melaksanakan program Guru Penyayang.
Fasa demi fasa disusun untuk memastikan program Guru Penyayang mencapai
sasaran. Pihak ibu bapa juga bersetuju kaedah kasih sayang dipraktiskan
dalam membesarkan anak-anak. Jika dahulu rotan menjadi hukuman untuk
murid yang ponteng sekolah, kini senyuman menawan guru yang menjadi
tarikan mereka untuk tidak pernah cuti ketika sesi persekolahan. Kalau
dulu tengking dan herdik guru sekiranya melakukan kesalahan, kini
teguran manja menggalakkan mereka untuk berbuat baik dan berdisiplin.
Mungkin yang best sekali bagi murid-murid ialah adanya suara
nyanyian guru serta rakan-rakan ketika hari jadi mereka, kemungkinan ada
lagi hadiah, kek birthday, dan kumpulan kugiran ala Oppa Gangnam Style untuk mereka di sekolah.
Polemik
yang harus kita renungi ialah sistem komunikasi efektif. Ciri-ciri
komunikasi efektif seseorang itu adalah merujuk kepada kepekaan deria
terhadap orang yang dilawan bercakap. Apa yang diperkatakan di sini
bukanlah merujuk kepada warga guru sahaja, tetapi semua manusia yang
perlu bersosial. Ini kerana deria merupakan peralatan komunikasi yang
dikurniakan-Nya, iaitu penglihatan, pendengaran, dan sentuhan. Tiada
ertinya jika seseorang guru berdiri di pintu pagar awal-awal pagi untuk
menyambut kehadiran murid jika cara sapaannya tidak sesuai. Malah boleh
menyebabkan murid yang nakal menjadikan amalan gurunya sebagai bahan
lelucon dan ajukan. Dr.Stephen R.Covey dalam buku mahsyurnya The 7 Habits of Highly Effective People, ada menyarankan Seek first to understand, then to be understood (memahami
dahulu kemudian difahami).
Oleh yang demikian, para guru bolehlah cuba
memahami dahulu apakah bentuk atau mood komunikasi murid sebelum memberi
sapaan atau teguran. Adakah mereka pada pagi hari itu kelihatan lebih
cenderung kepada penglihatan, pendengaran, atau sentuhan? Dengan
pemahaman tersebut, maka bolehlah guru berkomunikasi dengan teknik yang
sesuai untuk menyampaikan sesuatu maklumat atau nilai kasih sayang.
Kaedah atau teknik komunikasi yang hebat ini dinamakan NLP,
Neuro-Lingiustic Programming.
Kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya? Guru
seharusnya diberi latihan yang cukup dalam kaedah komunikasi efektif
untuk meyakinkan diri serta bersemangat dalam meningkatkan kepedulian
mereka terhadap murid-murid, seperti mana saranan aktiviti dalam program
Guru Penyayang.
Teknik komunikasi efektif melalui NLP ini merupakan
rahsia kejayaan program Guru Penyayang bagi sesebuah sekolah. Program
ini juga merupakan kunci kepada kejayaan guru dalam hubungan bukan
sahaja dengan murid-murid atau ibu bapa, malah antara guru dengan guru,
guru dengan pentadbir, dan guru dengan ahli keluarga serta masyarakat.
Tiada insan yang hebat tanpa didikan guru!
Tiada insan yang hebat tanpa didikan guru!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan