MINGGU
|
TEMA/TOPIK
|
SUBTOPIK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
1
2-4 Jan
|
MENGENAL NEGARA KITA
|
5.1 Lokasi
a-Di Asia Tenggara
-Kedududkan Malaysia berpandukan
arah mata angin
-Kedudukan Malaysia dengan Negara
jiran di Asia Tenggara
b_Di dunia
-Kedudukan Malaysia di Benua Asia
dan dunia
|
1. Megenal lokasi Malaysia di Asia
Tenggara.
2. Mengenal lokasi Malaysia di
dunia
|
1.Melukis lokasi Malaysia di benua
Asia.
|
2
1-7 Jan
|
5.2 Negeri-negeri di Malaysia
a-Nama negeri, ibu negeri dan
Bandar utama.
-ibu negeri di Malaysia
-Bandar-bandar utama di Malaysia.
-Bandar utama pentadbiran,
pelabuhan dan perindustrian.
|
1. Menyatakan nama negeri di
Malysia
2. Menceritakan Bandar-bandar
itama di Malysia.
3. Mengenalpasti Bandar-bandar di
negeri di dalam Malaysia.
|
1. Membuat kerja berpasukan dalam
mengumpulkan nama-nama negeri dan Bandar di Malaysia.
|
|
3 dan 4
18-21 Jan
|
b-Lagu, bendera , jata dan lambing
negeri.
-Setiap negeri mempunyai lagu,
jata dan lambang.
-Penggunaan lambang haiwan,
tumbuhan, senjata, bulan , bintang dan mercu tanda dalam lambang.
-
|
1.Mengenali negeri-negeri dan
lambang-lambangnya.
2. Mengetahui lambang
negeri-negeri di Malaysia.
3.Mengetahui identiti negeri dan
Negara bagi menyemai sikap patriotic dalam diri.
|
1. Menghasilkan buku skrap .
|
|
5 dan 6
1-8 Feb
|
c-Ketua negeri dan Ketua Kerajaan
Negeri.
i-Negeri beraja
-Ketua negeri yang bergelar
Sultan, Raja dan Yang Dipertuan Besar.
-Ketua Kerajaan yang bergelar
Menteri Besar.
ii-Negeri tidak beraja
-Ketua negeri yang digelar Yang
Dipertua Negeri
-Ketua Kerajaan yang di gelar
Ketua Menteri.
|
1.Mengenali Ketua negeri dan Ketua
Kerajaan Negeri..
|
1 Melayari laman web untuk
mendapatkan maklumat.
|
|
CUTI
TAHUN BARU CINA
|
||||
7
11-15 Feb
|
5.3 Identiti Negara
a-lagu, bendera, jata dan lambang
lain.
i-lagu kebangsaan(Negaraku)
-Cara nyanyian
-Lirik
ii-Bendera(Jalur gemilang)
-Ciri bendera
iii-Jata
-Maksud setiap lambang
iv-Mercu tanda Negara seperti Tugu
Kebangsaan.
|
1.Mengenali identity negara di
Malaysia.
3.Mengetahui identiti negeri dan
Negara bagi menyemai sikap patriotic dalam diri.
|
1- Menghasilkan buku skrap tentang
pelbagai jenis rumah di dunia.
2- Menulis karangan bertemakan
identity Negara.
|
|
8
18-22 Feb
|
b-Struktur pembinaan Negara
i-Peringkat persekutuan
-Duli yang maha Mulia Yang
Dipertuan Agong, Kabinet, Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian yang lain.
ii-Peringkat negeri
-Semenanjung
-Sultan ,Raja, Yang Dipertuan
Negeri,Majlis Mesyuarat Negeri dan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.
-Pejabat Daerah dan Tanah
-Pejabat Penghulu
-Ketua Kampung
Sabah
Tuan yang Terutama,Yang diPertua
Negeri, Kabinet Negeri, Pejabat Setiausaha Negeri.
-Sarawak
Tuan yang Terutama,Yang diPertua
Negeri, Majlis Tertinggi, Pejabat Setiausaha Negeri.
-Bahagian
-Pejabat Daerah
-Pejabat Daerah Kecil
-Kampung
|
1-. Menerangkan struktur pembinaan
Negara di peringkat persekutuan, dan negeri.
2. Menyatakan peringkat-peringkat
struktur pembinaan.
|
1- Menulis lirik lagu berkaiatan
struktur pembinaan Negara.
|
|
9
25-1 Mac
|
c-Ketua Negara dan Ketua Kerajaan
Persekutuan
-Duli Yang Maha Mulia Yang
Dipertuan Agong
-Perlantikan Yang Dipertuan Agong
_Perlantikan secara
bergilir-gilir.
-Perdana Menteri
-Ketua Parti yang memenangi
pilihanraya
-Dilantik oleh yang diPertuan
Agong
|
1-. Menerangkan struktur pembinaan
Negara di peringkat persekutuan, dan negeri.
2.Menceritakan tentang Ketua
Negara dan Ketua Kerajaan Persekutuan
|
1- Menulis lirik lagu berkaiatan
struktur pembinaan Negara.
|
|
10
4-8 Mac
|
6 KEINDAHAN NEGARA KITA
|
i-Ciri-ciri fizikal yang istimewa
a-Bentuk muka bumi di Malaysia
-Keistimewaan tanah tinggi, tanah
pamah, pinggir laut, tasik, gua , sungai dan pulau.
-Keindahan
-Ciri-ciri fizikal
-Kepentingan
ii-Flora dan Fauna
-Malar hijau
-Pelbagai species
-Habitat
iii-Iklim
-Panas dan sekata lembab sepanjang
tahun.
-Julat suhu yang kecil.
|
1-Menjelaskan ciri-ciri bentuk
muka bumi di Malysia.
2-Membandingbeza bentuk muka bumi
di Malaysia
3-Mengetahui bentuk muka bumi di
Malaysia.
1-Menjelaskan ciri-ciri flora dan
fauna di Malysia.
2-Membandingbeza flora dan fauna
di Malaysia
3-Mengetahui flora dan fauna yang
boleh di jumpai di Malaysia.
1.Mengetahui jenis iklim di
Malysia.
2.Mengetahui julat suhu di
Malaysia.
3.Menyatakan kebaikana dan
kepentingan suhu di Malaysia.
|
1-Sumbangsaran
2-Permaianan
|
11
11-15 Mac
|
i-Rumah ibadat
Struktur dan ukiran serta pengaruh
seni bina.
Bahan binaan yang digunakan
seperti kayu, batu, kaca, marmar dan jubin.
ii-Banggunan bersejarah
-Bahan
-Pengaruh binaan seperti Islam,
Portugis, Belanda , Inggeris dan tempatan.
-Ciri-ciri tersendiri.
|
1. Mengetahui maksud rumah ibadat.
2-Mengetahui nama rumah ibadat
mengikut agama yang dianuti oleh penganutnya.
3. Mengetahui banggunan bersejarah
dan ciri-cirinya.
|
1.Melukis gambar rumah ibadat.
2.Mencari gambar banggunan
bersejarah.
|
|
UJIAN
BULAN MAC
|
||||
CUTI
|
||||
14
1-5 Apr
|
iii-Mercu tanda
-Lokasi
-Teknologi
-Keunikan
-Pemandangan
iv-Istana
-Reka bentuk
-Ukiran bermotifkan tumbuhan dan
haiwan
-Keunikan buatan
-Fungsi pelbagai ruang.
|
1. mercu tanda dan istana di
Malaysia.
2. Menyatakan ciri-ciri
kawasan tersebut.
3. Membanding dan membezakan dua
banggunan tersebut.
|
1. Menyanyi dan membincangkan
lirik lagu bertemakan mercu tanda dan istana.
|
|
15
8-12 Apr
|
7-SEJARAH NEGARA KITA
|
a-Pengasasan Melaka
i-Kedatangan Parameswara
-Latarbelakang Parameswara
ii-Asal-usul nama Melaka
-Peristiwa pelanduk dan anjing.
b-Kegemilangan Melaka
i-Pentadbiran
-Raja dan Orang Besar Empat iaitu
Bendehara, Laksamana, Temenggung dan Penghulu Bendahari.
-Kuasa Raja dan tugas Oang Besar
Empat
|
1. Mengenali sejarah awal
pengasasan Melaka.
2.Mengetahui asal-usul sejarah
nama Melaka.
1.Menyatakan siapa Orang Besar
Empat.
2.Mengetahui tugas-tugas Orang
Besar Empat.
3.Mengetahui jawatan Orang Besar
Empat dalam pentradbiran moden.
Menghargai jasa Orang Besar Empat
|
1. Mencari maklumat di pusat
sumber tentang KMM.
2.Lakonan
|
16 dan 17
15-19 Apr
|
ii-Susun lapis masyarakat
-Golongan pemerintah terdiri
daripada Sultan, kaum kerabat, pembesar-pembesar.
-Golongan rakyat terdiri daripada
orang-orang Melaka termasuk pedagang dan buruh mahir.
-Golongan hamba termasuklah orang
yang gagal membayar cukai.
|
1-Mengetahui susun lapis
masyarakat di Melaka.
2-Menyatakan golongan yang
terdapat di dalam susun lapis masyarakat.
3-Meceritakan mengapa
golongan-golongan ya ng di tempatkan dalam susun lapis masyarakat di Melaka.
|
1. Melayari laman web untuk mendapatkan
maklumat .
|
|
17
22-26 Apr
|
v-Tokoh-tokoh
-Parameswara
-Sultan Muzaffar Syah
-Sultan Mansur Syah
-Sultan Alauddin Riayat Syah
-Sultan Mahmud Syah
-Tun Perak
_hang Tuah
-Tun Fatimah
vi-Pusat Perdagangan
-Lokasi
-Perniagaan yang dijalankan.
|
1. Menyenaraikan tokoh-tokoh.
2. Menceritakan jasa-jasa tokoh
tersebut.
3.Mengetahui jasa dan menghargai
jasa tokoh-tokoh tersebut.
. Menyatalkan lokasi pusat
perdagangan di Melaka.
2. Menyatakan aktiviti perdagangan
yang di jalankan.
3.Mencerikan ciri-ciri perdagangan
yang di jalankan.
|
-Permainan stesyen
|
|
18
29-3 Mei
|
vii-Pusat Penyebaran Islam
-Pemerintah memeluk agama islam
-Penerimaan agama Islam
-Aktiviti pedagang-pedagang islam
|
1.Menyatakan aktiviti penerima
agama Islam di Melaka.
2.Menyatakan sebab tersebarnya
agama Islam.
3.Menceritakan aktiviti
berkembangnya agama Islam di Melaka.
|
1.Latihan
|
|
19
6-10 Mei
|
7.2 SEJARAH AWAL SABAH
|
a-Asal –usul Sabah
b-Pentadbiran Sabah
i-Kawasan Pantai Timur
-Kawasan di bahagi kepada beberapa
bahagian.
-Jajahan ditadbir oleh pembesar
Sulu dan di bantu oleh ketua-ketua tempatan.
ii-Kawasan Pantai Barat
-Kawasan diperintah oleh wakil
Sultan Brunei.
-Kawasan dibahagi kepada beberapa
bahagian.
-Jajahan di tadbir oleh ketua suku
kaum dan ketua petempatan sungai.
iii-Kawasan pendalaman dan muara
sungai
-Ditadbir oleh kutua-ketua yang
terdiri daripada ketua rumah panjang.
|
1.Menceritakan asal usul nama
Sabah.
2.Menyatakan kawasan pentadbiran
dalam negeri Sabah.
3. Menceritakan tentang 3 nama
kawasan pentadbiran di negeri Sabah.
|
1.Kuiz
|
MINGGU
ULANGKAJI
|
||||
PKSR
1
MINGGU
21
|
||||
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU
22 DAN 23
|
||||
24
10-14 Jun
|
c-Cara hidup
i-Kawasan Pantai Timur
-Pekerjaan utama
-Memungut hasil hutan
ii-Kawasan pantai Barat
-Pekerjaan utama
-Ekonomi sara diri
iii-Kawasan pendalaman dan muara
sungai
-Pekerjaan utama
-Menanam padi, memburu binatang,
mencari hasil laut.
|
1.Menamakan cara hidup yang
diamalkan.
2.Menyatakan pekerjaan yang
dijalankan oleh penduduk untuk setiap kawasan.
3. Menceritakan mengapa pekerjaan
tersebut di lakukan di kawasan penempatan.
4., Membandingbeza pekerjaan
mengikut kawasanm penempatan,
|
1.Kerusi panas
2.Permainan stesyen
|
|
25
17-21 Jun
|
7.3 SEJARAH AWAL SARAWAK
|
a-Asal-usul Sarawak
b-Pentadbiran Sarawak
-Kawasan persisiran pantai
dikuasai oleh Pengeran Mahkota di bantu oleh tiga orang pembesar tempatan
yang di panggil Dato Patinggi, Dato Temenggung dan Dato Bandar.
-Kawasan pendalaman serta muara
sungai di kuasai oleh pemimpin tempatan.
|
1.Menceritakan asal usul nama
Sarawak..
2.Menyatakan kawasan pentadbiran
dalam negeri Sarawak.
3. Menceritakan tentang 3 nama
kawasan pentadbiran di negeri Sarawak..
|
Permainan dalaman
|
26
23-28 Jun
|
c-Cara hidup
i-Kawasan Persisiran Pantai
-Pekerjaan utama
-Bercucuk tanam, memungut hasil
hutan dan berniaga.
ii-Kawasan pendalaman dan muara
sungai
-Pekerjaan utama
-Menanam padi, memburu binatang,
mencari hasil laut.
|
1.Menamakan cara hidup yang
diamalkan.
2.Menyatakan pekerjaan yang
dijalankan oleh penduduk untuk setiap kawasan.
3. Menceritakan mengapa pekerjaan
tersebut di lakukan di kawasan penempatan.
4., Membandingbeza pekerjaan
mengikut kawasanm penempatan,
|
1-Perbincangan kumpulan
2-Perbentangan cuaca.
|
|
27
1-5 Jul
|
7.4 ZAMAN PENJAJAHAN
|
a-Kedatangan penjajah
b-kesan penjajahan
i-Binaan tinggalan
-Kota dan kubu
-Banggunan
-Jalan Keretapi
_Jalanraya
ii-Sosial
-Bahasa dan tuklisan
-Masyarakat berbilang kaum.
-Semangat nasionalis
c-Penentangan masyarakat tempatan.
d-Undang-undang dan peraturan.
i-Tujuan penggub alan
undang-undang
-Hak individu dan hak semua kaum.
-Keharmonian dan ketenteraman
masyaraka.
Disiplin dan tatasusila.
e-Tokoh
|
1-Menjelaskan kepentingan pelbagai
perkhidmatan awam di tempat murid.
2. Menceritakan tentang
penentangan masyarakat tempatan.
3. Menyenaraikan tokoh-tokoh.
|
1. Menulis laporan.
2. Melukis tentang cerita
asal-usul nama setempat.
|
27 dan 28
1-12 Jul
|
a-Semangat Kebangsaan
i-Peristiwa-peristiwa
-Pemerintahan Jepun
-Cadangan penubuhan Malayan Union
-Keganasan Bintang Tiga
ii-Penubuhan UMNO
-Diasaskan oleh Dato Onn Jaafar
pada 11 Mei 1946 di Istana Besar Johor Bahru.
-Menyatupadukan orang melayu
menentang Malayan Union.
|
1. Menceritakan tetang kemerdekaan
Malaysia.
2.Mengetahui peristiwa-peristiwa
bersejarah di Tanah Melayu.
3.Mengetahui penubuhan UMNO dan
fungsinya.
|
1-Sumbangsaran
2. Mencari maklumat di pusat
sumber.
|
|
29
15-19 Jul
|
iii-Tokoh parti-parti politik dari
UMNO, MCA dan MIC
iv-Peranan persuratan dan
penerbitan.
|
1. Lawatan
2. Menghasilkan buku skrap
|
||
30
22-26 Jul
|
Peristwa
i-Kemerdekaan
-Darurat
-Penubuhan Parti Perikatan
-Pilihanraya
-Perundingan dengan british
|
1. Mengetahui peristiwa –peristiwa
penting di Malaysia.
2.Menyenaraikan
peristiwa-peristiwa tersebut.
|
1-Mencari maklumat di
perpustakaan.
2. Mencari nota berkaitan dengan
menggunakan media.
|
|
34 dan 35
23-30 Ogo
|
7.5 KEMERDEKAAN DAN PENUBUHAN
MALAYSIA
|
ii-Pengishtiharan kemerdekaan
-Pengumuman tentang tarikh
kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu oleh Tuanku Abdul Rahman di Bandar Hilir
, Melaka.
-Menurunkan bendera Union Jack dan
menaikkan bendera Persekutuan Tanah Melayu pada 12 tgh malam 30 Ogos 1957 di
Padang Kelab Selangor.
-perhimpunan raksasa di Stadium
Merdeka dan pengishtiharan kemerdekaan oleh Pesuruhjaya British di Tanah
Melayu pada 31 Ogos 1957.
|
1. Menceritakan tentang
pengisytiharan kemerdekaan.
2.Menyenaraikan peta alir bagi
peristiwa kemerdekaan.
3.Mencatatakan tarikh penting
kemerdekaan.
|
1.Tayangan video.
2.Sumbangsaran
3.Penceritaan dua hala.
|
36 dan 37
2-13 Sep
|
c-Pembentukan Malaysia
i-Keanggotaan
-Persekutuan Tanah Melayu
-Singapura
-Sabah
-Sarawak
ii-Tujuan
-Menyekat pengaruh komunis
-Melepaskan Sabah dan Sarawak
daripada Pengaruh Inngeris
-Keseimbangan penduduk melayu
bumiputra dan kaum-kaum lain.
-Usaha pembangunan secara
kerjasama.
|
1. Mengetahui pembentukan Malaysia
dari segi penglibatan negeri, tarikh dan tujuan pembentukan Malaysia.
2. Menceritakan tujuan
pembentukan Malaysia.
|
1 Berbincang serta mencatatkan
hasil perbincangan secara .
|
|
38
16-20 Sep
|
7.6 WARISAN SEJARAH
|
a-Pemeliharaan dan pemuliharaan
i-Jenis
-Tempat, banggunan, senjata dan
pakaian.
-Bahan bersejarah seperti dokumen
, batu bersurat dan artifak.
-Kesenian seperti pertahanan diri,
seni tari, seni muzik dan kraf tangan.
-Adat resam seperti pertabalan dan
perkahwinan.
ii-Cara
-Pewartaan
-Baik pulih
-Kawalan
-Kajian yang berterusan
-Kesedaran dan tindakan
masyarakat.
|
1. Memahami maksud pemeliharaan
dan pemuliharaan.
2.Mengetahui ciri-ciri
pemuliharaan dan pemeliharaan yang berkaitan sub-sub topic.
3. Mengetahui cara pemuliharaan
dan pemeliharaan.
|
1. Taklimat berkaiatan
pemeliharaan dan pemuliharaan.
2. Membandingbeza 2 aspek
tersebut.
3. Mencari maklumat.
|
39 dan 40
23-4 Okt
|
8 MASYARAKAT MALAYSIA
|
8.1 Penduduk
a-Komposisi
-Kepelbagaian kaum.
b-Faktor yang mempengaruhi
perubahan penduduk.
i-Kelahiran
ii-Penghijrahan
-Pekerjaan
-Pendidikan
-Perkahwinan
iii-Dasar kerajaan
-Pembukaan kawasan baru
-Penempatan semula
|
1.Menyatakan komposisi kaum di
Malaysia.
2.Mengetahui factor yang
mempengaruhi perubahan penduduk di Malaysia.
3.Mencari maklumat berkaitan
dasar-dasar kerajaan berkaiatan penduduk di Malaysia.
|
1. Mencari maklumat.
2.Perbincangan berkumpulan.
|
41 dan 42
7-18 Okt
|
8.2 Agama dan Kepercayaan
a-kepelbagaian agama dan
kepercayaan.
i-Amalan dan kepercayaan
ii-Tempat beribadat
iii-Hari kebesaran dan perayaan.
|
1.Menyenaraikan agama dan
kepercayaan yang dianuti di Malaysia.
2.Menceritakan perayaan dan hari
kebesaran penganut agama di Malysia.
|
1. Mencari gambar-gambar perayaan
di Malaysia.
2. Menulis karangan pendek.
|
|
43
21-25 Okt
|
MINGGU
ULANGKAJI
|
|||
MINGGU
44
PKSR
2
|
||||
45
4-8 Nov
|
8.3 Kebudayaan dan Kesenian
a-cara hidup
i-Permaianan
ii-Pakaian
iii-Makanan
iv-Muzik dan tarian
v-Seni mempertahankan diri.
8.4 Perpaduan
a-Kegiatan social dan kebajikan
i-Kegiatan gotong royong
ii-Kunjung mengunjungi
iii-Sumbangan masyarakat kea rah
perpaduan.
b-Penyertaan pelbagai kaum dalam
aktiviti permainan , kesenian dan rekreasi.
i-sukan rakyat
ii-Tarian
iii-Kembara
|
1.Menyenaraikan jenis-jenis
kebudayaan dan kesenian yang terdapat di Malysia.
2.Menceritakan perpaduan kaum dan
tujuannya.
3.Menyatakan kepentingan kegiatan
yang berkaitan perpaduan.
|
1.Permainan mencari maklumat.
2.Menyenaraiakan aktiviti yang
berkaiatan perpaduan.
|
|
46
11-15 Nov
|
c-Sistem perpaduan
i-Peluang belajar untuk semua
kaum.
ii-Ciri-ciri pendidikan yang
memupuk perpaduan melalui kurikulum, ko kurikulum yang sama dan pakaian
seragam sekolah.
|
1. Menyatakan system perpaduan
yang diketahui.
2.Menyatakan ciri-ciri pendidikan
yang memupuk perpaduan.
|
2-Permaian dalaman
|
Rabu, 1 Januari 2014
RPT Kajian Tempatan
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan