1.0 PENGENALAN
1.1 LATAR BELAKANG PROGRAM `PROFESIONAL LEARNING COMMUNITIES` (PLC)
Bidang Keberhasilan Utama
Negara (NKRA) Pendidikan mempunyai empat sub bidang yang diberi tumpuan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia iaitu Pra Sekolah, Literasi dan Numerasi
(LINUS), Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dan Tawaran Baru (New Deals)
kepada Pengetua/Guru Besar.
Untuk meningkatkan prestasi sekolah melalui peningkatan
kualiti sekolah secara menyeluruh, semua sekolah telah diberikan kedudukan
melalui proses penyenaraian dan diberikan ranking. Sejumlah sekolah
dalam kategori berprestasi rendah telah diberikan sokongan dan dorongan untuk
menambahbaikkan aspek kekurangan. Guru dan pemimpin sekolah diberikan latihan
peningkatan profesionalisme oleh bahagian tertentu di Kementerian Pelajaran
Malaysia, seperti Bahagian Pendidikan Guru (BPG) dan Institut Aminudin Baki
(IAB).
Satu trend menarik dalam perkembangan pendidikan di
negara-negara maju ialah pemantapan komuniti pembelajaran profesional dalam
kalangan pendidik sebagai usaha meningkatkan profesionalisme guru. Konsep
komuniti pembelajaran profesional boleh didefinisikan sebagai aktiviti-aktiviti
kolaboratif antara pihak sekolah dengan pihak di luar komuniti sekolah. Sekolah
boleh membawa masuk pihak berkepentingan dari luar sekolah ke dalam bilik
darjah untuk menterjemahkan kurikulum dan penyampaian kurikulum, dan aktiviti
kolaboratif antara pihak berkepentingan dengan pihak sekolah untuk memantapkan
penyampaian pendidikan bagi meningkatkan pencapaian pelajar. Pelbagai aktiviti
dalam pendekatan Komuniti Pembelajaran Profesional telah digunakan oleh
masyarakat guru di negara-negara maju. Antaranya ialah pengajaran bersama rakan
guru (team teaching), tunjuk cara
dalam pengajaran (lesson demonstration), sistem
sokongan rakan sekerja (buddy support
system), perkongsian pintar antara komuniti sekolah dengan komuniti di luar
sekolah, dan pengajaran secara kolaboratif (collaborative
teaching). Lesson Study sebagai
satu aktiviti pengajaran dan persediaan pengajaran secara kolaboratif semakin
mendapat tempat dalam sistem pendidikan di negara-negara maju.
2.0
MATLAMAT
Modul ini dapat membantu ketua-ketua panitia serta
guru-guru kepada nilai tambah untuk meningkatkan prestasi panitia dan
seterusnya meningkatkan pencapaian
sekolah, serta merealisasikan kualiti guru yang cemerlang.
3.0
OBJEKTIF KURSUS PLC
3.1 Menarik penyertaan menyeluruh stake holder dan warga pendidik
untuk menjayakan NKRA.
3.2 Menzahirkan komitmen KPM menjayakan NKRA melalui perancangan dan
tindakan khusus secara menyeluruh yang bersepadu.
3.3 Meningkatkan kualiti dan amalan pembelajaran dan
pengajaran guru.
3.4 Menyediakan
peluang berlakunya aktiviti perkongsian ilmu, kepakaran dan bekerjasama dalam
kalangan guru.
3.5 Mewujudkan
semangat kerja berpasukan.
3.6 Membangunkan sekumpulan pengurus mata pelajaran yang pakar untuk membantu
dan memberi bimbingan kepada pengurus-pengurus mata pelajaran yang lain – coaching partnership
3.7 Mengindoktrinkan pemikiran pengurus mata pelajaran bagi menzahirkan jati
diri sebagai pemimpin instruksional.
3.8 Mempopularkan dan membudaya PLC sebagai strategi pelaksanaan kursus
dalam perkhidmatan peningkatan profesionalisme guru-guru di Malaysia
4.0 OBJEKTIF
MODUL
4.1 Menjadi rujukan dan panduan kepada pelaksana
kursus.
4.2 Mewujudkan keselarasan dalam melaksanakan
kursus di sekolah masing-
masing.
4.3 setiap tajuk kursus disediakan dengan
aktiviti hands-on untuk memudahkan peserta kursus menjalankan in-house
training di sekolah selepas kursus nanti.
5.0 SOALAN-SOALAN LAZIM
5.1 APAKAH PLC?
PLC
ialah singkatan kepada program profesional
learning communities. PLC merupakan koleksi aktiviti
akademik secara bersepadu berteraskan lima strategi utama sebagai usaha menyokong dan memperbaiki pencapaian murid dan
sekolah. PLC akan menjadi simbol usaha
secara komprehensif dan cita-cita besar KPM bagi mencabar, memotivasi serta
membantu sekolah meningkatkan pencapaian.
Professional
Learning Community (PLC) merujuk kepada para
pendidik yang komited dan bekerja secara kolaboratif serta
berterusan dalam membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai prestasi
yang lebih baik untuk murid-murid mereka.(Rosenholtz, 1989; Little &
McLaughlin, 1993; DuFour, Eaker, & Many, 2006, )
Penswastaan Amalan (De-Privatization of Practice)
|
Belajar Secara Berjalan (Learning Walks)
|
Berjalan
di sekeliling sekolah dan memerhatikan pengajaran guru lain dan aktiviti bilik darjah dengan
menggunakan protokol atau fokus yang spesifik.
|
Bimbingan Rakan Sebaya Guru atau Pembimbing
Instruksi
(Peer
Coaching/
Instructional
Coaches)
|
Secara
sistematik memerhatikan pengajaran guru lain dengan menggunakan kitaran pra konferens, pemerhatian dan
pasca-konferens (pre-conference, observation,
post-conference cycle).
|
|
Belajar menggunakan Rancangan Pengajaran
Harian
(Lesson
Study)
|
Sekumpulan
guru secara usaha sama membina satu rancangan pengajaran; diikuti dengan
pengajaran/memerhatikan pengajaran, membuat penambahbaikan semasa sesi
pengajaran.
|
|
Sesi Perkongsian Guru (Teacher
Sharing Sessions)
|
Sekumpulan
guru bertemu secara kerap untuk berkongsi amalan pengajaran terbaik.
|
5.2 BAGAIMANA
PEMANTAUAN PLC DIJALANKAN?
Pemantauan dan Bimbingan pelaksanaan aktiviti
PLC akan dilaksanakan dari semasa ke semasa oleh pegawai PPD masing-masing
dengan pelbagai pendekatan termasuk secara “outsite
in” dan “insite out”. Semua
dapatan aktiviti akan dilaporkan kepada ahli Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum
Negeri untuk makluman dan tindakan lanjut
KETUA
PANITIA SEKOLAH MENENGAH DAN RENDAH
1.0 Topik : PEER COACHING
2.0 OBJEKTIF:
Pada
akhir sesi, peserta dapat:
1. Memahami tiga proses (pre-conference,
observation dan post-conference ) dalam
‘Model Lesson’.
2. Mengenalpasti
peranan ‘coach’ dalam melaksanakan ‘Model Lesson’.
Masa
|
Kandungan
|
Strategi
|
Bahan
|
8.30
–9.30 pagi
|
|
|
Video
PC1: Nota video
|
|
|
Slaid
PP
PC2: Protokol
|
|
·
Kesimpulan slot
|
|
PC3: Ticket to leave
|
|
9.30
–10.00 pagi
|
·
Case study
|
·
Aktiviti individu dan kumpulan
kecil
|
PC2: Protokol
|
·
Kesimpulan slot
|
·
Place mat
|
PC4: Place mat
|
|
10.00
- 10.30 pagi
|
·
Contoh P&P ringkas
|
·
Video pedagogi
|
|
Kesimpulan slot
|
Final Countdown
|
PC5: Final
Countdown
|
|
|
|
|
KURSUS
`TRANFORMATION LEAD TO CHNGE`
KETUA
PANITIA SEKOLAH MENENGAH DAN RENDAH
1.0 Topik : LESSON STUDY
2.0 OBJEKTIF:
Pada akhir
sesi peserta dapat :
1.
Memahami kerangka konsep dan proses Lesson
Study
2.
Merancang dan
melaksanakan satu kitaran Lesson Study
3.
Membuat refleksi amalan Lesson Study sebagai
satu strategi PLC di sekolah.
3.0 Kandungan
kursus
·
Pengenalan
Lesson Study
·
Latar belakang Lesson Study
·
Perkembangan Lesson Study
·
Kitaran dan Proses Lesson Study
·
Manfaat/Faedah Lesson Study
·
Ciri-ciri LS sebagai satu strategi PLC
1.
Budaya
Kolaborasi
2.
Amalan
Reflektif
3.
Inkuiri
berterusan terhadap pengajaran
4.
Pembangunan
Profesional
5.
Sokongan
dan tanggungjawab bersama
6.
Hubungan
Rapat
7.
Perkembangan
profesional kendiri
·
Pengoperasian Bengkel LS
1.
Perbincangan
gol Lesson Study
2.
Penyediaan
Rancangan Mengajar
3.
Pelaksanaan
Pengajaran di sekolah
4.
Refleksi
pengajaran dalam Lesson Study
5.
Fokus
terhadap pembelajaran pelajar
·
Strategi Pelaksanaan LS
1.
Using
Discussion Protocols
2.
Study
Groups
3.
Peer
Coaching
4.
Lesson
Study
5.
Teacher
Sharing Sessions
6.
Data
Analysis
4.0 Kaedah Penyampaian
·
Mini Lecture
·
Video Lesson Study
·
Bengkel
Perbincangan
·
Demonstrasi
Pengajaran
·
Refleksi
5.0 Rujukan
Baba, T. (2007). Japanese Education and Lesson Study: An
Overview. In M. Isoda, M. Stephens, Y. Ohara & T. Miyakawa (Eds.), Japanese Lesson Study in Mathematics: Its
Impact, Diversity and Potential for Educational Improvement. Singapore:
World Scientific Publishing, 2-7.
Chokshi, S., &
Fernandez, C. (2004). Challenges to importing Japanese lesson study: Concerns,
misconceptions, and nuances. Phi Delta
Kappan, 85(7), 520-525.
Fernandez, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson Study: A Japanese Approach to
Improving Mathematics Teaching and Learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates.
Isoda, M. (2007). A Brief History of Mathematics Lesson
Study in Japan. In M. Isoda, M. Stephens, Y. Ohara & T. Miyakawa (Eds.), Japanese Lesson Study in Mathematics: Its
Impact, Diversity and Potential for Educational Improvement. Singapore:
World Scientific Publishing, 8-15.
Lewis, C. (2002). Does
Lesson Study have a future in the United States. Nagoya Journal of Education and Human Development, (1), 1-23.
Lewis, C. (2005). How Do Teachers Learn During Lesson
Study? In P. Wang-Iverson & M. Yoshida (Eds.), Building Our Understanding of Lesson Study. Philadelphia: Research
for Better Schools, 77-84.
Shimahara, N.K. (1998). The
Japanese model of professional development: Teaching as craft. Teaching &
Teacher Education, 14(5),
451-462.
Stigler, J.W., &
Hiebert, J. (1999). The Teaching Gap:
Best Ideas from the World’s Teachers for Improving Education in the Classroom.
NewYork: The Free Press.
KURSUS
`TRANFORMATION LEAD TO CHNGE`
KETUA
PANITIA SEKOLAH MENENGAH DAN RENDAH
1.0 Topik : LEARNING WALK
2.0 OBJEKTIF:
Pada akhir
sesi peserta dapat :
1. memahami
konsep PLC menerusi ‘Learning Walks’
2. merancang
untuk melaksanakan ‘Learning Walks’ di sekolah
3.0 Kandungan kursus dan kaedah penyampaian
1. Pengenalan
kepada konsep ‘Learning Walks’
1.1 Mini
Lecture
1.2 Soal-Jawab
dan Perbincangan
2. Kaedah
penggunaan ‘Learning Walks Tool Kit’
2.1 Kaedah
TunjukCara
2.2 Aktiviti
Hands-on
3. Perancangan
bagi pelaksanaan ‘Learning Walks’ di sekolah
3.1 Penyediaan Pelan
Tindakan / Carta Gantt
4. Refleksi
4.1 Borang
Soal-selidik
5. Perbincangan
4.0 Rujukan
knoxnetwork.wikispaces.com/file/view/Learning+Walks.pdf
tsssa.server288.com/wp.../McCuneLearningWalksPresentation11.ppt
KURSUS
`TRANFORMATION LEAD TO CHNGE`
KETUA
PANITIA SEKOLAH MENENGAH DAN RENDAH
1.0 Topik : Sharing Sssion
2.0 OBJEKTIF:
Pada akhir
sesi peserta dapat :
1. Menyatakan pelbagai
strategi-strategi perkongsian guru
2.
Menyatakan faedah-faedah perkongsian guru
Tempoh
|
Kandungan
Pengajaran
|
Aktiviti P & P
|
Bahan Pengajaran
|
30
min
|
· Konsep sharing sessions
|
Pillow Talk
· Peserta
dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil (5 orang per kumpulan)
· Sebiji
bantal akan diletak di tengah dan peserta diminta mengambil bantal tersebut
apabila telah bersedia berkongsi pengalaman dengan ahli kumpulan satu
pengalaman mereka sebagai seorang guru.
Refleksi
sesi Pillow Talk
· Fasilitator
merumuskan aktiviti dengan mengaitan konsep sharing sessions
(perkongsian guru) dalam sesi refleksi slot Pillow Talk
· Fasilitator
memperjelaskan Konsep sharing session
|
Bantal
Kertas Simulasi
(Tool Kit: SS1)
Anda diminta
berkongsi SATU pengalaman sebagai seorang guru dengan ahli kumpulan anda.(5
min/seorang)
|
25
min
|
· Jenis-jenis
strategi sharing sessions yang
digunakan guru di sekolah
|
Reflect and
Jot-it-down
· Fasilitator
menerangkan jenis strategi sharing sessions yang boleh dilaksanakan oleh
guru di sekolah bagi tujuan peningkatan profesionalisme keguruan diri peserta
· Fasilitator
meminta peserta mencatat aspek yang menarik dari slot pillow talk dalam journal entry masing-masing
|
Kertas
A4
Buku
Catatan peserta
|
Tempoh
|
Kandungan
Pengajaran
|
Aktiviti P & P
|
Bahan Pengajaran
|
25
min
|
· Jenis-jenis
strategi sharing sessions yang
digunakan guru di sekolah
|
Gallery Walk
· Peserta
diminta berbincang jenis startegi sharing
sessions yang boleh dilakukan di tempat mereka bertugas
· Peserta
menghasilkan nota/catatan bagi tujuan gallery
walk dalam kertas mah-jong
· Peserta
akan memilih seorang peserta dari kumpulan maisng-masing bagi tujuan penerangan
semasa slot gallery walk
dilaksanakan .
Refleksi
sesi Gallery Walk
· Fasilitator
berbincang secara terbuka hasil dari sesi gallery walk yang dijalaknkan di
sekolah.
|
Kertas
Mahjong
Pen
Marker
|
20
min
|
· Konsep
sharing session yang boleh dilakukan oleh guru
· Jenis-jenis
sharing sessions sebagai amalan guru
|
Mini
Lecturette
· Fasilitator
menayangkan clip video Montview dan meminta peserat mencatat aspek sharing session yang terdapat di dalam
klip video tersebut.
· Fasilitator
menerangkan konsep sharing session (perkongsian guru) menggunakan
Power-Point
· Perkongsian
guru juga akan dilakukan bagi merealisasikan konsep ini kepada peserta
|
Powerpoint
Presentation (Tool Kit SS2)
Video
( Montview Elementary School)
Video
Notes (Tool Kit: SS3)
|
|
|
|
|
20
min
|
· Faedah-faedah
perkongsian guru
· Rumusan
konsep perkongsian guru
|
Penggulungan
Sesi
Refleksi
|
|
KURSUS
`TRANFORMATION LEAD TO CHNGE`
KETUA
PANITIA SEKOLAH MENENGAH DAN RENDAH
1.0 Topik : COACHING AND MENTORING
2.0 OBJEKTIF:
Pada akhir
sesi peserta dapat :
1. memahami
konsep PLC menerusi ‘Coaching dan Mentoring’
3.0 Kandungan kursus
1. Pengenalan
kepada konsep ‘Coaching and Mentoring’
1.1 Mini
Lecture
1.2 Soal-Jawab
dan Perbincangan
2. Perbincangan
dan perkongsian berkaitan peranan coach dan mentor melalui Case Study: Ms
Nancy.
3. Penutup
3.1 Apa
yang tidak patut dibuat seorang mentor( Video: What not to do in mentoring).
4.0 Rujukan
- Praxis Paper 14: Mentoring and Coaching Copy-editedAS.doc in
- P.Lord, M.Atkinson & H. Mitchell (2008) Mentoring and Coaching for Professionals. National Foundation for Educational Research. Northern Office in
- New Teacher Induction Program(2006) Ministry of Education, Ontarion,in http://www.edu.gov.on.ca/eng/teacher/mentorTraining.pdf
Kredit : KhairulZamri UPSI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan