Selasa, 25 Februari 2014

PBS Tidak Dimansuhkan

 

KUALA LUMPUR 24 Feb. - Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) tidak akan dimansuhkan walaupun pelaksanaannya mendapat bantahan daripada guru.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh sebaliknya berkata, satu bentuk baharu pelaksanaan sistem itu akan diputuskan pada 1 April depan yang dijamin tidak akan membebankan lagi golongan pendidik.
Sehubungan itu, jelas beliau, dalam tempoh tersebut, guru diminta memberi fokus pengajaran kepada murid tanpa terlalu bimbang berhubung perkara tersebut.

"PBS merupakan sistem terbaik setelah kajian mengenainya dibuat selama dua tahun dan mendapat pelbagai input daripada 55,000 orang yang menyatakan tidak mahu lagi kepada sistem berorientasi peperiksaan.
"Kerajaan sudah buat keputusan untuk meneruskannya dan sistem ini tidak akan dimansuhkan, cuma baru-baru ini hanya timbul masalah implementasi yang akan diperkemaskan dan ditambah baik melalui kajian yang sedang dilaksanakan ketika ini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis penerangan kejayaan hasil penyelidikan berasaskan penerbitan oleh lima Universiti Penyelidikan negara, di Universiti Malaya (UM) di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching dan Naib Canselor UM, Profesor Datuk Dr. Mohd. Amin Jalaludin.
Kementerian Pendidikan semalam membuat keputusan menangguhkan pelaksanaan PBS bagi menjalankan kajian menyeluruh mengenainya agar dapat mengurangkan beban tugas guru.

Kajian itu membabitkan rombakan terhadap perkara yang melibatkan kekerapan guru memasukkan data berkaitan bukti dan pencapaian murid termasuk pengisian borang rekod prestasi murid.

Dalam pada itu Idris berkata, kementerian sentiasa terbuka dan telus terhadap rungutan, komen, pandangan, kritikan daripada guru dan masyarakat.

Oleh itu, kata beliau, isu bantahan berhubung perkara itu tidak perlu diperbesarkan kerana pasukan yang ditugaskan di pihak kementerian telah berjumpa dengan guru untuk mendapatkan maklum balas.
Sementara itu, mengulas mengenai kejayaan penyelidikan Universiti Penyelidikan negara iaitu UM; Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM); Universiti Teknologi Malaysia (UTM); Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM), beliau berkata, trend penyelidikan berasaskan penerbitan sudah menunjukkan peningkatan mendadak sejak 2007.

Katanya, demi mencapai kecemerlangan lebih baik, kerajaan akan memberikan dana bersesuaian agar universiti berkenaan dapat melakukan kerjasama penyelidikan dengan universiti ternama di luar negara.
"Pada 2008, universiti tempatan mengatasi Thailand dan pada 2010 berjaya mengatasi Singapura dalam bidang penerbitan penyelidikan.
"Sebab itu saya kesal apabila ada pihak yang menyatakan bahawa universiti kita banyak membelanjakan duit tetapi tidak ada hasil sekali gus memberi gambaran salah kepada negara luar," katanya.
 
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan: